Wakker Dier prijst Jumbo om stoppen vleespromoties

VEGHEL – Vanaf maandag 27 mei zullen er in alle Jumbo supermarkten geen reclame-aanbiedingen meer zijn voor vers vlees. “Als eerste supermarktketen van Nederland stopt Jumbo supermarkten met vleespromoties in al haar winkels en online”, zo meldt Jumbo vandaag. De stichting Wakker Dier zegt in een eerste reactie grote bewondering te hebben voor de moed die Jumbo hiermee toont.

Volgens het Veghelse supermarkt-concern draagt dit besluit bij aan het streven om in 2030 ervoor te zorgen dat 60 % van de verkochte eiwitten van plantaardige grondstoffen is. En als tussenstap streeft Jumbo er naar om al volgend jaar de helft van eiwit-producten afkomstig te laten zijn van plantaardige grondstoffen.

Eiwittransitie
Concreet betekent dit besluit dat vanaf week 22 2024 tijdelijke prijspromoties, zogenaamde  ‘van/voor-aanbiedingen’ van vers rundvlees, vers varkensvlees en verse kip bij Jumbo verleden tijd zijn. Ton van Veen, CEO Jumbo Supermarkten: “Met het stopzetten van vleespromoties zetten we een belangrijke stap in de richting van onze bijdrage aan de eiwittransitie van dierlijke naar meer plantaardige voeding. We realiseren ons dat versnelling hierin nodig is en hebben daarom als eerste in de markt deze stap genomen”, zo meldt Jumbo in een persbericht.

Fenomenale stunt
De stichting Wakker Dier noemt het besluit van Jumbo “een fenomenale stunt. De supermarkt laat zien dat plantaardige gezonde voeding echt een topprioriteit is”, aldus Collin Molenaar van Wakker Dier. Wakker Dier voert sinds 2010 campagne tegen vleesaanbiedingen. Volgens de dierenwelzijnsorganisatie houden deze te lage vleesprijzen in stand en dwingen ze boeren om zo goedkoop mogelijk te produceren. Molenaar: “Vleesaanbiedingen drijven de verkoop van vlees enorm op. En de dieren betalen de prijs met slechte leefomstandigheden.” Wakker Dier roept andere supermarkten op om het goede voorbeeld van Jumbo te volgen. Een week geleden nog hekelde Wakker Dier juist Jumbo om Jumbo in 2023 twee keer zoveel vleesaanbiedingen had als in het jaar ervoor. “En dat terwijl klanten juist minder vlees willen”, aldus Wakker Dier.

Verduurzaming
Volgens Ton van Veen, de CEO van Jumbo, is het concern al langere tijd bezig om de kennis over plantaardige recepten te vergroten en innovatieve concepten te ontwikkelen die betaalbaar, kwalitatief en smaakvol zijn.  “Maar bijdragen aan de transitie doen we niet alleen. Daarom blijven wij ons ook inzetten voor verdere verduurzaming van de vleesketen samen met onze ketenpartners,” zo besluit Ton van Veen, de topman van Jumbo vrijdag in het persbericht.