'Vrachtwagenprobleem geldt voor hele centrum Rooi'

Ruim zeventig handtekeningen voor de wethouder

SINT-OEDENRODE – “Het probleem met het vrachtverkeer is geen probleem van alleen de Kofferen. Het is veel groter. Het is het probleem van het sluipverkeer door het hele centrum van Rooi.”

Dat zegt Helma Vermeltfoort. Zij is één van de initiatiefnemers van een handtekeningenactie om het vrachtverkeer uit de Kofferen te weren. “De hele straat ligt in bed te trillen,” zegt ze. De handtekeningen zijn donderdag aangeboden aan wethouder Harry van Rooijen.

Wat de Kofferen betreft zijn het vooral vrachtwagens die naar kantoormeubelbedrijf Ahrend gaan. Aan de Kofferen is ook het idee voor de handtekeningenactie ontstaan.

Probleem is veel groter

Gaandeweg de inzameling van steunbetuigingen ontdekten de initiatiefnemers dat het probleem veel groter is. Meer mensen uit het centrum en de omliggende straten meldden zich om te tekenen. Zelfs mensen die verder weg wonen maar die wel vaak door de smalle straten fietsen en aan de kant moeten voor grote vrachtwagencombinaties.

Het probleem speelt al veel langer. Tot nu toe trokken de mensen aan de Kofferen steeds tevergeefs aan de bel bij Ahrend. Ze dienden geen klachten in bij de gemeente omdat ze niet te boek wilden staan als zeurpieten.

Op een dag was de maat vol. Vermeltfoort reed achter een vrachtwagen die de Borchmolendijk in reed. Dat is de weg die naar de smalle straten in het centrum leidt. Toen zij bij haar eigen huis aan de andere kant van het centrum even snel op de stoep voor haar huis parkeerde omdat ze iets moest pakken, zag ze diezelfde vrachtwagen aan komen rijden uit een smalle zijstraat.

Omdat haar auto op de stoep stond kon die er niet langs. “Toen ik de chauffeur vroeg hoe hij daar nou terecht was gekomen antwoordde hij alleen maar dat ik daar niet mocht parkeren. Toen was ik er wel klaar mee,” aldus Vermeltfoort.

Zuidelijke randweg

Ondanks dat volgens de aanwonenden van de Kofferen het meeste vrachtverkeer bestemd is voor Ahrend wijzen ze niet met de beschuldigende vinger naar het bedrijf.


Vermeltfoort: “Ooit is de zuidelijke randweg aangelegd. Het was de bedoeling dat het vrachtverkeer naar de Ahrend daar over zou gaan. Dat gebeurt dus niet.”


Nog willen de mensen van de Kofferen niet de vrachtwagenchauffeurs de schuld geven. “Wij zagen de chauffeurs met paniek in de ogen uit die smalle straatjes komen. Toen zijn we zelf op onderzoek uitgegaan en kwamen we tot onze verbazing tot de conclusie dat geen enkel navigatiesysteem de auto’s over de randweg stuurt. Allemaal sturen ze de vrachtwagens dwars door het centrum. Daar zit volgens ons een deel van het probleem.”

Wethouder hoort het voor het eerst

Vermeltfoort benadrukt dat de initiatiefnemers van de handtekeningenactie goed ontvangen zijn in het gemeentehuis. “Wethouder Van Rooijen hoorde voor het eerst van het probleem en zei dat hij het graag eerder had gehoord. Maar ja, wij hebben altijd bij Ahrend geklaagd, Maar nu is de maat vol. Door allerlei wegwerkzaamheden is het nu ook extra druk, maar het was daarvoor al erg.”


Volgens waarneming van de mensen die de handtekeningen hebben ingezameld gaan er gemiddeld per dag vijftig grote vrachtwagens door de nauwe straten die er niks te zoeken hebben. Komend vanuit de Kofferen nemen ze ter hoogte van de Heuvel de binnenbocht en rijden ze rakelings langs een terras. Bij een aantal mensen aan de Kofferen zijn de kappen van de voordeuren afgereden.

Oplossing

Nog steeds blijven de mensen die nu aan de bel trekken positief. “We zijn geen zeurpieten. We hebben zelfs een hele eenvoudige oplossing: een vrachtwagenverbod tussen café ’t Kofferen richting centrum en bij de hoek Hoge Vonderstraat-Kofferen richting Ahrend. Op die manier dwing je vrachtwagens voor Ahrend gebruik te maken van de randweg en de vrachtwagens die aan de centrumkant bij de winkels moeten zijn dwing je gebruik te maken van de route die daarvoor is bedoeld. Hopelijk dat de navigatiesystemen dat wel begrijpen.”