Social media: like or dislike?

MEIERIJSTAD - Social media zijn niet meer weg te denken. Zo heb je meerdere vormen van social media en is het voor iedereen een andere ervaring. De laatste tijd veroveren ‘influencer’ de social media wereld. Vooral onder de jongere generatie zijn ze niet meer te missen. Wat is een influencer nou precies? En waarom zijn ze zo belangrijk? Onze medewerksters Sanne Schoenmakers en Roos van den Berg gingen op onderzoek en keken meteen hoe de politieke partijen in Meierijstad onlinekanalen gebruiken om met hun kiezers te communiceren.

Wat is een influencer?
Een influencer is iemand met een grote aanwezigheid op social media, met een publiek dat naar hem of haar luistert. Influencers hebben een zeer speciale manier van adverteren, ze adverteren namelijk zonder dat je het doorhebt. Ze vertellen bijvoorbeeld een leuk verhaal over een nieuw horlogemerk en je krijgt er vaak nog eens een kortingscode bij. Zo zorgen ze ervoor dat je onbewust dat horloge wil hebben. Ze zijn op de meeste social mediakanalen te vinden, maar YouTube en Instagram springen eruit. Wie het goed doet kan er miljonair mee worden.

Hoe gaat een influencer te werk?
Als je denkt dat een ‘influencerbaan’ een eitje is, dan zit je er flink naast. Iemand die al een naam heeft opgebouwd zal niet zomaar voor elk willekeurig bedrijf of product reclame gaan maken. Er gaat veel onderzoek aan vooraf voordat iemand een nieuwe samenwerking aangaat.

Als eerste moet de influencer kijken of het bedrijf wel bij zijn of haar imago past. Het zou namelijk een beetje nep overkomen als een beautyvlogger reclame gaat maken voor een autobedrijf. Ook zit er veel tijd in het maken van foto’s voor op Instagram en het maken van filmpjes voor YouTube. De bedrijven waar de Influencers voor werken moeten namelijk de foto of het filmpje eerst goedkeuren voordat ze het daadwerkelijk mogen plaatsen. Er zit dus veel tijd in het maken van een goed item voor de sociale media.

Hoe gaat de politiek er mee om?
Natuurlijk speelt social media ook een rol in de oudere generatie. Social media wordt door ouderen anders gebruikt dan door jonge mensen. Politieke partijen maken er ook gebruik van. Die vertelt via social media wat de belangrijke zaken zijn. Bijvoorbeeld wat er in het land gebeurt, of wat er aan de hand is in het dorp. Politici kunnen zo ook influencer zijn.

Politiek Meierijstad
Politieke partijen in Meierijstad zijn ook aanwezig op de sociale media. Niet alle partijen zijn actief op hun website. Waar ze wel actief op zijn is Twitter, maar dat is ook het enige wat ze doen met social media. Sommige partijen hebben wel een Instagram account, maar plaatsen er al weken niks op. Als de partijen in Meierijstad meer mensen online willen informeren moeten ze veel actiever zijn dan dat ze nu zijn. Op dit moment heeft het geen nut om de partijen te volgen op Instagram omdat ze er niks mee doen.

De meeste partijen uit de Meierijstad plaatsen erg onregelmatig. VVD en de D66 plaatsen relatief weinig vergeleken de andere partijen. Wie wel veel plaatsen zijn HART, SP en PVDA. Bij alle sites is het wel heel makkelijk om het nieuws te vinden. Je hoeft niet veel door te klikken om het nieuws te kunnen lezen. Alle partijen geven wel goed aan waar je het verkiezingsprogramma kunt vinden op hun site. Ook staan de standpunten met betrekking tot verschillende onderwerpen erbij.

Meer interactie
Als partijen in Meierijstad meer dingen plaatsen op social media zorgen ze ervoor dat er meer interactie komt tussen de volgers en de partij zelf. Ze kunnen via social media vragen stellen aan hun volgers wat zij bijvoorbeeld willen in het dorp en waar ze wel of niet mee eens zijn. Als steeds meer mensen dit gaan volgen en als er steeds meer mensen op gaan reageren krijgt de partij uiteindelijk meer bereik. Zo kunnen ze meer mensen informeren.

Kortom, voor deze tijd is social media erg belangrijk, voor jong en oud.