Sligro gematigd optimistisch over eerste half jaar 2023

VEGHEL – De Sligro Food Group, met het hoofdkantoor in Veghel, is niet ontevreden over de gang van zaken in het eerste half jaar. De omzet steeg met 24, 2 procent tot 1.403 miljoen euro.
Maar de netto-winst is daarentegen uitgekomen op 1 miljoen euro, tegen 23 miljoen in het eerste half jaar van 2022.

Volgens topman Koen Slippens kunnen de jaren 2022 en 2023 echter moeilijk met elkaar vergeleken worden. In 2022 was er in de eerste maanden nog sprake van covid-maatregelen, maar volgde er daarna wel een mooi voorjaar.
En dit jaar is het voorjaar juist uitzonderlijk nat geweest.
Desondanks weten de consumenten de weg naar de horeca nog steeds goed te vinden en dat is voor een horeca groothandel als Sligro natuurlijk van groot belang. Volgens Slippens blijven de bestedingen goed op peil, al tekent de Sligro-voorman daarbij wel aan dat dat vooral komt door de gestegen prijzen, want de volumes staan wel degelijk onder druk.
Nieuwe klanten, de samenwerking met Heineken en de overname van de Metro lokaties in België worden door Sligro genoemd als positieven ontwikkelingen.


Status quo
Gezien alle onzekerheden die er zijn doet Sligro geen voorspellingen voor de rest van het jaar maar wel meldt het concern te verwachten dat de ontwikkelingen voor de rest van het jaar in lijn zullen liggen met de huidige ontwikkelingen.
“We verwachten min of meer een status quo en zien geen tekenen van grote uitslagen, neerwaarts of opwaarts”, aldus Koen Slippens.
Een uitgebreidere toelichting op de financiële gang van zaken bij Sligro zal het concern op 19 oktober geven tijdens de Capital Markets Day die die dag van 12.00 tot 16.00 uur plaatsvindt en die bovendien gestreamd zal worden.
Sligro gaat op 2 oktober een interim-dividend van 0,30 euro per aandeel uitkeren aan de aandeelhouders.