“Samen werken aan een eigen identiteit”

City managers kijken terug en vooruit

MEIERIJSTAD – Een bruisend, aantrekkelijk centrum met een eigen karakter: dat is wat de city managers van Schijndel, Sint-Oedenrode en Veghel wensen. En daar werken ze hard aan. Ondanks grote vraagstukken, zoals leegstand en de huidige lockdown, zijn ze heel positief gestemd en hebben ze zin in het nieuwe jaar.

Geen evenementen, noodgedwongen sluiting van horeca en later ook nog van niet-essentiële winkels: 2020 was niet bepaald een feestje voor de drie city managers. Maar klagen past niet bij Harrie van Herpen (city manager Schijndel), Pieter van de Kamp (city manager Sint Oedenrode) en Dirk Lammers (city manager Veghel). “De coronacrisis - en nu de lockdown - is natuurlijk enorm zwaar voor lokale ondernemers,” vinden de drie heren. “Tegelijkertijd merken we ook dat veel inwoners juist de lokale ondernemers, met name de speciaalzaken, een hart onder de riem willen steken door bij hen aankopen te doen.

Wees loyaal, koop lokaal

Juist extra aandacht voor lokale ondernemers is nu broodnodig, aldus de drie city managers. “Daarom hebben we ons ook aangesloten bij de actie ‘Wees loyaal, koop lokaal’,” vertelt Pieter van de Kamp. “Om daar extra aandacht voor te vragen hebben we in Rooi de kiosk ingepakt.” Dirk Lammers vult aan: “Het succes van de actie is moeilijk meetbaar, maar we merken dat we met name via social media heel positieve reacties op de campagne krijgen. Ook de waardebonnenactie en het spaarpuntensysteem lopen heel goed.”

De kiosk in Rooi werd ingepakt als oproep om bij lokale ondernemers te kopen.

Ontmoetingsplekken

Lokale speciaalzaken spelen een belangrijk rol in de centra van Schijndel, Veghel en Sint-Oedenrode. “Mensen zijn zich bewuster geworden hoe lokale ondernemers en speciaalzaken bijdragen aan de leefbaarheid van een centrum en een hele gemeente. Zij zijn vaak heel betrokken bij ‘hun’ dorp en laten dat blijken door onder meer activiteiten en clubs te sponsoren en leer- en werkplekken te bieden. Dat wordt volgens mij nu wel zichtbaarder,” vindt Dirk Lammers. Pieter van de Kamp vult aan: ”Vergeet niet dat veel winkels en horeca ook een ontmoetingsplek zijn. Ook die functie wordt nu pijnlijk zichtbaar.”

Andere kijk op centrum van Veghel

Winkels en evenementen zijn belangrijke trekpleisters voor elk centrum. Toch is dat niet zaligmakend vinden de drie city managers. Dirk Lammers: “Een centrum moet méér zijn dan dat. We leren uit de leegstand harde lessen. Voor Veghel geldt dat het winkelaanbod simpelweg te groot is voor de gemeente. De nieuwe centrumvisie focust vooral op een aantrekkelijk, leefbaar centrum met genoeg ruimte voor winkels en horeca. Maar we maken ook plek voor andere organisaties en woningen. Dat geeft de leefbaarheid van het centrum een extra impuls. Ik ben trots dat we ondanks dit moeilijke jaar al flink wat stappen hebben gezet om het centrum aantrekkelijker te maken. Het duurt een paar jaar voordat de hele centrumvisie gerealiseerd is, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het ons, - samen met gemeente, winkeliers en vastgoedeigenaren - gaat lukken. ”

Er is nog behoefte aan kleinere winkels in het centrum van Schijndel.

Krachten bundelen

Is dat niet raar: een eigen karakter, terwijl de verschillende gemeenten gefuseerd zijn tot de gemeente Meierijstad? “Helemaal niet,” vinden de drie city managers. “We kunnen elkaar ondersteunen,” verklaart Harrie van Herpen. “Niet alleen voor inwoners, maar zeker ook voor toeristen. We hebben in onze gemeente een geweldig mooi fietsroutenetwerk liggen. Deze toeristen bezoeken ook onze kernen. Als we die eigen identiteit duidelijk kunnen maken, kunnen we elkaar echt versterken.” Overigens bundelen de drie city managers nu ook hun krachten. Ze overleggen regelmatig met elkaar en delen achter de schermen al ideeën en systemen. “Zo nemen wij in Veghel het systeem over voor de lokale waardebonnen dat er in Rooi al is. Je hoeft het wiel niet twee keer uit te vinden,” zegt Dirk Lammers.

Goede voornemens

Wat de city managers betreft kan 2020 niet gauw genoeg afgesloten worden. De coronacrisis treft de lokale ondernemers hard. Toch blijven Harrie van Herpen, Piet van de Kamp en Dirk Lammers positief en hebben ze vooral zin in het komende jaar. “We willen heel praktisch de kwaliteit van het Schijndelse centrum verder verhogen,” geeft Harrie van Herpen aan. “Samen met Sint-Oedenrode zijn we een pilot gestart waarin we het centrum 100% schoon willen krijgen en houden.” Meer dan 1,5 jaar wachtte de city manager van Schijndel op deze pilot van IBOR (integraal Beheer Openbare Ruimte. Pieter van de Kamp kijkt uit naar verdere samenwerking met zijn twee collega’s. In 2021 gaat hij uiteraard aan de slag met de herinrichting van de Markt. Dirk Lammers zit al volop in de transformatie van het Veghels centrum. “Komend jaar worden de eerste resultaten zichtbaar en rollen we het plan veder uit. Daar verheug ik me op. “ Maar de heren kijken vooral uit naar het moment waarop ze in ‘hun’ centrum weer allerlei activiteiten en evenementen kunnen organiseren …