Raad wil breder onderzoek naar aanpassing N 279

MEIERIJSTAD – Een flinke meerderheid van de gemeenteraad van Meierijstad vindt dat de gemeente er bij de provincie op moet aandringen dat er een breder onderzoek komt naar de aanpassing van de N 279, de weg langs de Zuid Willemsvaart, tussen Veghel en Asten.

De plannen voor verbreding van de N 279 naar een 4 baans autoweg, zoals nu al het geval is tussen Den Bosch en Veghel, werden recentelijk door de Raad van State naar de prullenbak verwezen omdat de provincie zich baseerde op verouderde verkeersgegevens. En met name de wijkraden in Veghel Zuid maakten, dus met succes, bezwaar tegen die provinciale plannen.

Burgemeester en wethouders wilden, net als de provincie, die uiteindelijk als ‘eigenaar’ over de N 279 gaat, dat vooral gekeken gaat worden hoe met nieuwe verkeerstellingen ervoor gezorgd kan worden dat de nu afgewezen plannen toch zo snel mogelijk door kunnen gaan. En het CDA diende bij de behandeling van de Duurzame Mobiliteits Visie die donderdagavond aan de orde was, een motie in om die opvatting van het college te ondersteunen.

Verkeerslichten
Maar PvdA, D ’66 en Hier kwamen met een motie om de afwijzing van de plannen door de Raad van State aan te grijpen om nu breder te onderzoeken hoe de verkeerssituatie op de N 279 bij Veghel ’t best kan worden aangepakt. Daarbij zou niet alleen moeten worden gekeken naar het bestaande plan, maar naar alle mogelijkheden om ervoor te zorgen dat een betere verkeersafhandeling niet leidt tot veel overlast in met name Veghel Zuid. Want in de bestaande plannen blijven de stoplichten bij met name aansluiting van de Rembrandtlaan op de N 279 zorgen voor veel problemen.
En de indieners van de motie willen dat ook gekeken wordt naar andere oplossingen waarbij niets wordt uitgesloten, ook niet een tunnel onder het kanaal door, en een nieuwe omleiding om Zijtaart.

Vertraging
Volgens wethouder Van Rooijen kan zo’n breder onderzoek voor enkele jaren vertraging zorgen, maar de indieners van de motie waren ven mening dat een betere oplossing juist nieuwe bezwaren (en jarenlange vertraging) kan voorkomen.
Hoewel nog geprobeerd was om beide moties in elkaar te schuiven, zoals verschillende fracties wilden, bleek dat volgens het CDA niet mogelijk.
Het bredere onderzoek werd uiteindelijk door 20 van de 31 aanwezige raadsleden gesteund en dus zal wethouder Van Rooijen moeten gaan proberen om de provincie op andere gedachten te gaan brengen en niet star vast te houden aan het alsnog realiseren van de bestaande plannen.

Spoor
De Duurzame Mobiliteits Visie, want daar ging het gisteravond officieel over, werd door nagenoeg alle raadsleden ondersetund, wat bepaald niet gezegd kan worden van het voorstel van D ’66 om in de visie vast te leggen dat Meierijstad de ambitie heeft om een spoorverbinding te krijgen. Eigenlijk waren alle partijen het er wel over eens dat dat een mooie ambitie is, maar dat het niet realistisch is.
“Een gepasseerd station”, zo werd het idee van D ’66 beschreven en de democraten besloten daarna maar zelf om de motie in te trekken.

Benenwagen
Wel was er tenslotte steun voor een motie om in de Duurzame Mobiliteits Visie nadrukkelijk vast te leggen hoe de belangen van de voetgangers in Meierijstad zo goed mogelijk kunnen worden geregeld. Maar stemming daarover was niet nodig omdat wethouder Harry van Rooijen zelf al aangaf dit wat beter te wilen gaan vastleggen.