Patiënten Bernhoven kunnen zelf zeggen wat ze belangrijk vinden

UDEN/MEIERIJSTAD – Ziekenhuis Bernhoven wil dat patiënten een grote stem hebben in hun behandelplan. Daarom doet het ziekenhuis mee aan de landelijke campagne om de mondigheid van de patiënt te vergroten.


Bernhoven laat zich leiden door de kernvraag aan elke patiënt “wat is voor u belangrijk?” Om daar achter te komen moeten dokter en patiënt wél het juiste gesprek voeren. Ruim vijf jaar geleden begon Bernhoven al met ‘Samen Beslissen’. Deze week begint een nieuwe landelijke campagne op radio, tv, krant en social media om zorgverleners én patiënten te wijzen op het belang van ‘Samen Beslissen’.

Hallo

Er wordt landelijk opnieuw aandacht gevraagd voor het belang van het voeren van het goede gesprek. Dat is namelijk nodig om samen te beslissen tot een behandeling die past bij wat voor de patiënt belangrijk is in het leven. Terugkerend kernwoord in de campagne is ‘Hallo’. Met hallo starten de meeste ontmoetingen en gesprekken. Hallo dokter, hallo patiënt.


Bernhoven heeft al verschillende middelen om het gesprek tussen artsen en patiënten te verbeteren. Bernhoven gebruikt meer dan 30 keuzehulpen ter ondersteuning van Samen Beslissen. Een keuzehulp is een digitaal hulpmiddel dat aan de hand van een aantal vragen patiënt en arts inzicht geeft in de persoonlijke situatie en voorkeuren van de patiënt. Op basis van de antwoorden kan een keuze voor een behandeling worden gemaakt die past bij de specifieke situatie van de patiënt.

Huisartsen


De nieuwe campagne rond Samen Beslissen borduurt voort op wat er al is ontwikkeld en bouwt dit verder uit. Nieuw is dat nu niet alleen in de ziekenhuizen aandacht wordt gevraagd voor Samen Beslissen. De campagne richt zich nu ook nadrukkelijk op andere zorgverleners, zoals de fysiotherapeut, de tandarts of de huisarts. In navolging van Bernhoven zijn ook de huisartsen in de regio al ruim twee jaar geleden begonnen met samen beslissen bij de huisarts.