Ondernemers blijven zich verzetten tegen vier windturbines langs A50

door: Adri Klinkenberg CERBERUS

DEN HAAG/VEGHEL - Drie bedrijven proberen met een nieuwe rechtszaak de bouw tegen te houden van vier windturbines langs de snelweg A50 tussen de Veghelse bedrijventerreinen De Amert en De Dubbelen. Maandag stapten ze naar de Raad van State tegen de vergunning die Rijkswaterstaat heeft verleend aan initiatiefnemer Veghel Win(d)t B.V, een samenwerkingsverband van Mars, Kuehne+Nagel, Friesland Campina en VanderLande.
Ondernemers blijven zich verzetten tegen vier windturbines langs A50
Fotograaf: Jan van Oort

Geen nadelig effect op de verkeersveiligheid
In april 2022 kreeg Veghel Win(d)t al groen licht van de Raad van State. Toen ging het om de omgevingsvergunning die Meierijstad heeft verleend. Deze nu definitieve vergunning geeft toestemming voor vier windmolens met een tiphoogte tussen de 165 meter en 200 meter hoog ten oosten van de A50. Maar er zijn meer vergunningen nodig. Er moest er ook een komen volgens de Wet beheer rijkswaterstaatswerken. Automobilisten kunnen namelijk last hebben van gevaartes langs snelwegen. Volgens Rijkswaterstaat hebben de vier geplande turbines echter geen nadelig effect op de verkeersveiligheid. Daarom werd de vergunning verleend.

Onveilige situatie windturbine 2
Ocean Outdoor B.V., een van de protesterende ondernemers, zegt van wel. Met name windturbine 2 zou voor onveilige situaties zorgen. Ocean Outdoor exploiteert een hoge reclamemast langs de snelweg. Op de mast verschijnt om de zes seconden een nieuwe reclame. Door windturbine 2 zouden automobilisten die er voorbij rijden drie seconden van een reclame kunnen missen. Als dan net een andere advertentie op de mast is verschenen zullen bestuurders zich vertwijfeld afvragen wat er op die ene stond waarvan ze de helft gemist hebben. Daar zouden automobilisten door worden afgeleid. ‘’Dat ding moet zichtbaar zijn’’, zegt advocaat Robert van ’t Zelfde. Rijkswaterstaat had daar aanvullend onderzoek naar moeten laten doen, vindt de advocaat. Zijn andere cliënten zijn engineeringsbedrijf Van Doren en autodealer Louwman MB. Die vreest voor de zichtbaarheid van de showroom op bedrijventerrein De Amert. Van ’t Zelfde zegt dat Veghel Win(d)t de turbines niet eens kan bouwen omdat het bedrijf geen eigenaar is van de grond. Daardoor kan Veghel Win(d)t ook niet aantonen dat er genoeg geld is van de bank.

Afrondende fase
De benodigde grond is in handen van het Rijksvastgoedbedrijf, de gemeente Meierijstad en de familie Van Zutphen. Meierijstad is de grootste eigenaar met grond voor 2,5 windmolen. Woordvoerder Jeroen Dooper van Veghel Win(d)t zegt dat de koopcontracten voor de grond klaar liggen, maar dat wordt gewacht op de uitspraak van de Raad van State over de vergunning van Rijkswaterstaat. Ook de financiering komt pas rond als alle risico’s uit het project zijn, zegt Dooper. Volgens Rijkswaterstaat zit alles in een afrondende fase. Het wachten is op de uitspraak van de Raad van State. Als de vergunning overeind blijft, begint de bouw van de turbines eind 2024. Uitspraak volgt.

Situering van vier windturbines langs de A50 op Industrieterrein Veghel
Fotograaf: Veghel Win(d)t