Meierijstad richt Meldpunt ongewenst verhuurgedrag in

MEIERIJSTAD - Gemeente Meierijstad heeft een meldpunt ‘ongewenst verhuurgedrag’ ingericht. Hier kunnen huurders klachten over ongewenst gedrag van hun huisbaas melden.
Huurders kunnen vanaf 1 januari huurmisstanden melden bij de gemeente

Bij het meldpunt kunnen alle huurders, woningzoekenden, omwonenden en anderen terecht met signalen en klachten over ongewenst gedrag van verhuurders of verhuurbemiddelaars. Overtreding of niet naleven van de regels uit de wet kunnen gemeld worden en worden dan door de gemeente verder onderzocht. Alle ingediende informatie wordt vertrouwelijk behandeld en wordt alleen gebruikt voor onderzoeksdoeleinden. Een melding kan online, kosteloos en anoniem worden gedaan

Wet Goed Verhuurderschap
Het meldpunt volgt uit de Wet Goed Verhuurderschap die in 2023 is ingegaan. Deze wet is van groot belang om een eerlijke en transparante huurmarkt te bevorderen. De wet heeft als doel om huurmisstanden te voorkomen en biedt betere bescherming aan huurders en woningzoekenden. Deze wet geeft gemeenten meer mogelijkheden om ongewenst verhuurgedrag tegen te gaan.

Welke klachten kunt u melden?
De Wet schrijft een aantal algemene landelijke regels voor, waar verhuurders en
verhuurbemiddelaars zich aan moeten houden. De belangrijkste regels zijn:
- Geen discriminatie, bied een eerlijke kans en gelijke kans aan alle potentiële huurders
- Geen intimidatie: streven naar een veilige en respectvolle huurervaring
- Er moet een schriftelijke huurovereenkomst vastgelegd zijn.
- Er mag een maximale borg van twee maanden kale huur gevraagd worden.
- De verhuurder mag geen onredelijke servicekosten vragen

Extra regels bij verhuur aan een arbeidsmigrant
Indien een verhuurder een woon- of verblijfsruimte verhuurt aan een arbeidsmigrant, dan gelden er extra regels. Zo moeten de huurovereenkomst en de arbeidsovereenkomst in afzonderlijke documenten zijn vastgelegd. Hiermee is de arbeidsmigrant voor zijn huisvesting minder afhankelijk van de werkgever en eindigt de huurovereenkomst niet automatisch wanneer de arbeidsovereenkomst eindigt. Verder moet de arbeidsmigrant worden geïnformeerd over zijn rechten en plichten in een taal waaraan de arbeidsmigrant de voorkeur geeft, of een andere taal die hij begrijpt en waarin hij kan communiceren.

Rik Compagne, wethouder Zorg, Volksgezondheid en Wonen: “Juist in deze tijd van woningnood is de positie van veel woningzoekenden kwetsbaar, wat mogelijk kan leiden tot misstanden. Het is daarom belangrijk om de positie van woningzoekenden te beschermen. Met deze wet staat het belang van de huurder voorop en wij als gemeente kunnen tot handhaving overgaan als wij na melding én onderzoek huurmisstanden constateren.”

Sterkere positie huurder
De wethouder verwacht niet dat huurders misstanden niet melden omdat ze bang zijn hun woning kwijt te raken: “Dit is inderdaad een gevoel dat kan leven bij de huurder. Echter met de Wet goed verhuurderschap is de positie van de huurder sterker geworden. Als na onderzoek, hoor- en wederhoor blijkt dat de verhuurder is gebreke is en het geschil niet wordt opgelost geeft de Wet goed verhuurderschap de gemeente de mogelijkheid om in te grijpen en sancties op te leggen. Bijvoorbeeld een waarschuwing, dwangsom of bestuurlijke boete. In het uiterste geval kan de gemeente zelf de woning in beheer nemen. Bij een bestuurlijke boete of in beheer nemen, worden de gegevens van de verhuurder openbaar gemaakt. Dit laatste kan een extra reden zijn voor de verhuurder om zich te houden aan de regels van goed verhuurderschap.”

Meer informatie is te vinden op de website van de gemeente: