Mars wint met Whiskas 'krimpflatieprijs' van Radar

VEGHEL – Mars Nederland heeft met Kattenvoer Whiskas 7+ de krimpflatieverkiezing ‘Wie heeft de kleinste’ van het tv-programma Radar gewonnen.

Antoinette Hertsenberg, de presentator van Radar, heeft die prijs maandag 20 maart persoonlijk uitgereikt aan Roel Govers, de directeur Corporate Affairs van Mars in Veghel.
De krimpflatieprijs is de ‘waardering’ voor een bedrijf dat minder van het product dat geleverd wordt in de verpakking doet terwijl het bedrag dat voor het product betaald moet worden nagenoeg hetzelfde blijft of soms zelfs stijgt. Bij Whiskas 7+, dat door Mars geproduceerd wordt in Veghel, nam de inhoud af, van 100 gram naar 85 gram pert zakje kattenvoer, terwijl de prijs juist 1 euro toenam: van 4,49 voor 12 maaltijdzakjes naar 5,49. Dat is een prijsstijging van 44 procent.

Katten te dik
Volgens Govers zijn de porties verkleind om te voorkomen dat katten te dik worden. Whiskas is daar volgens Govers al jaren mee bezig en valt dat nu samen met de prijsverhoging om door meerdere oorzaken de productiekosten met ongeveer 70 procent zijn toegenomen.Volgens Antoinette Hertsenberg heeft Whiskas vooral gefaald op het gebied van communicatie omdat niet nadrukkelijk op de verpakking is aangegeven dat er 15 gram minder in de zakjes zit.

Foto: Elvin Boer