Leefkwaliteit of gemak? Lokale politiek verdeeld over nieuwe parkeerplannen gemeente (video)

MEIERIJSTAD – De meningen over de parkeerproblematiek in Meierijstad blijven verdeeld. Dat kwam opnieuw nadrukkelijk naar voren tijdens de commissievergadering van 12 juni, waar het nieuwe ‘Parkeerplan Meierijstad’ werd besproken.

De gemeente Meierijstad heeft in 2022 een duurzame mobiliteitsvisie vastgesteld. Hierin staat beschreven hoe de gemeente de komende jaren met mobiliteit aan de slag wil gaan. Hierin spelen toekomstige factoren een rol, zoals klimaatverandering, digitalisering en bevolkingsgroei. Een onderdeel van mobiliteit is het parkeren.

Een groot deel van de openbare ruimte wordt gebruikt als parkeerplaatsen. Daar waar geparkeerd wordt, is geen ruimte voor andere zaken, zoals wonen, energie en groen. Daarom zoekt de gemeente een balans tussen klimaat, wonen en leefbaarheid.

Parkeerplan Meierijstad
In het Parkeerplan Meierijstad staan een aantal veranderingen. De belangrijkste zijn als volgt:
- Strakkere handhaving blauwe zones van maandag tot en met zaterdag van 10:00 uur tot 17:00 uur;
- De markt in Sint-Oedenrode verliest de gedoogde parkeerplekken zodra het terrein bij De Neul klaar is;
- In het centrum van Schijndel komt meer ruimte voor fietsparkeren. Hierdoor verdwijnen enkele parkeerplaatsen voor auto’s;
- Het beleid rondom parkeren in Veghel centrum wordt meer sturend. Betaald parkeren kan in de toekomst een mogelijkheid zijn.
Het volledige document is te lezen op de website van de gemeente Meierijstad.

Doodsteek ondernemers
Tijdens de commissievergadering werd duidelijk dat de partijen het niet altijd met elkaar eens zijn. Zo maken onder andere SP Meierijstad, Forum voor Democratie en Gemeentebelang Meierijstad zich zorgen over een tekort aan parkeerplekken in de centra. Zij denken dat ondernemers hier de dupe van worden, omdat er minder mensen richting het dorpscentrum trekken als ze hun auto niet dicht bij het centrum kunnen parkeren. “Het verdwijnen van parkeerplaatsen bij winkels kan de doodsteek voor lokale ondernemers zijn”, verklaart Gerard van Mil (Gemeentebelang). Ruud Merks (SP) deelt zijn zorgen voor drukte in de oudere wijken: “Waar de huizen dicht bij elkaar staan, zijn er grote problemen. Daar moet ook iets aan gedaan worden.”

Minder blik
Aan de andere kant zijn er partijen die van mening zijn dat er wat minder blik in het centrum te zien moet zijn. “Meierijstad moet geen ongezellige parkeerplaats worden”, aldus Gertjan Hobert (D66). HIER juicht toe dat de gemeente met het plan kiest voor leefkwaliteit boven het gemak van automobilisten. Ook CDA Meierijstad steunt het parkeerplan, al geeft de fractie wel aan dat de gemeente bij iedere verandering in de dorpscentra goed moet kijken naar de gevolgen voor eventuele parkeerproblematiek.

Daarbij wordt vooral gewezen naar de situatie in het centrum van Sint-Oedenrode. De afgelopen tijd is de situatie sterk veranderd. Parkeerplekken op de Markt zullen uiteindelijk volledig verdwijnen, de plekken achter het oude Rabobank-gebouw zijn opgeheven en de Albert Heijn krijgt een nieuwe locatie. Volgens wethouder Jan van Burgsteden is het lastig om de gevolgen hiervan nu in te schatten. Hij doet daarom de toezegging dat de gemeente over ruim een jaar opnieuw naar de parkeersituatie gaat kijken en waar nodig de parkeerplannen aanpast.

Gedrag van de inwoners
Verder richt Van Burgsteden zich ook naar de inwoners. Volgens hem kan een deel van de problemen worden voorkomen als mensen wat vaker de fiets pakken of wat verder van het centrum parkeren.

Of het Parkeerplan Meierijstad door de raad wordt aangenomen, moet blijken tijdens de komende raadsvergadering. Deze wordt op donderdag 26 juni gehouden. De gemeenteraad zal samen moeten zoeken naar de juiste balans tussen leefkwaliteit en gemak.

Parkeren op de Markt in Sint-Oedenrode zal binnenkort verleden tijd zijn