Jumbo sluit jubileumjaar af met record-omzet

VEGHEL - Jumbo heeft het 'jubileumjaar' 2021 afgesloten met een record-omzet van bijna 10 miljard euro. Het marktaandeel van Jumbo is daarmee gestegen tot ruim 22 %.
Jumbo herdacht vorig jaar het feit dat Johan van Eerdt 100 jaar geleden in Veghel een groothandel in levensmiddelen startte en dat was het begin van wat nu de Koninklijke Jumbo Food Groep is.

Ondanks de corona-pandemie groeide de totale omzet van het concern met 2 procent tot 9,91 miljard euro; steeg de online omzet met 30 procent en opende Jumbo 18 nieuwe vestigingen waarvan 9 in België. De omzet van La Place bleef door de pandemie steken op 52 miljoen, weliswaar 4 procent meer dan in 2020, maar Jumbo noemt het resultaat zelf toch 'teleurstellend'.
In totaal telt Jumbo nu 705 winkels.
De samenwerking met Hema zal ook het komend jaar verder worden uitgebreid. Zo zullen er in een aantal Hema-winkels binnenkort ook voedingsproducten van Jumbo worden aangeboden.
De online activiteiten van Jumbo zullen ook in 2022 verder groeien en ook zal het aantal bezorghubs worden uitgebreid. Vorig jaar opende Jumbo 10 nieuwe hubs en daar zullen er dit jaar nog eens 4 bij komen.

Vers
Jumbo verwacht dat de vraag naar vers en gezond voedsel dit jaar verder zal toenemen en mede daarom is begonnen met de bouw van een geautomatiseerd centraal distributiecentrum in Nieuwegein. Jumbo verwacht daardoor verse artikelen sneller re kunnen gaan leveren.
Tijdens de gedeeltelijke horecasluiting van de La Place vestigingen zijn veel medewerkers bijgesprongen in de winkels en andere bedrijfsonderdelen, maar dat heeft niet kunnen voorkomen dat Jumbo moet concluderen dat La Place opnieuw een moeilijk jaar achter de rug heeft.

Aanpassingen
Volgens Jumbo-topman Frits van Eerd zijn de veranderingen en onzekerheden in de foodbranche nu groter dan ooit en zal het familiebedrijf 'kritisch moeten blijven kijken naar het verdienmodel en zullen we indien nodig onze formule en bedrijfsvoering hierop aanpassen".
De aanhoudende schaarste aan grondstoffen en transportcapaciteit, de sterke stijging van de inkoopprijzen en de 'extreem beweeglijke arbeidsmarkt' zijn er volgens Van Eerd debet aan dat het speelveld structureel is veranderd en moet Jumbo hierop dus inspelen.

Gorillas
Jumbo Supermarkten en instant on-demand bezorgbedrijf Gorillas hebben overeenstemming bereikt over een strategische samenwerking in Nederland en Vlaanderen. Het partnership richt zich op de snelgroeiende markt voor het instant bezorgen van online bestelde boodschappen in grotere steden. Jumbo en Gorillas zijn ervan overtuigd dat zij van elkaars expertise kunnen profiteren en tegelijkertijd hun eigen marktpositie kunnen versterken. In het kader van de overeenkomst levert Jumbo een groot deel van haar assortiment aan Gorillas, waaronder verschillende A-merk-, Jumbo Huismerk-, biologische en exclusieve La Place producten. Daarnaast krijgen online klanten van Jumbo in stedelijke gebieden in de toekomst de mogelijkheid om hun aankopen binnen enkele minuten door Gorillas te laten bezorgen. Gorillas is op dit moment al actief in elf Nederlandse steden en twee Belgische steden. In beide landen gaat het bedrijf verder uitbreiden in 2022.