Jumbo is 100 miljoen kwijt aan winkeldiefstallen

VEGHEL – Jumbo is vorig jaar meer dan 100 miljoen euro kwijtgeraakt aan winkeldiefstallen en wil daar nu scherper tegen gaan optreden. Dat heeft Jumbo-topman Ton van Veen woensdag 3 januari gezegd bij de bekendmaking van de jaarcijfers over 2023.
Zowel de winst als de omzet stegen vorig jaar wat minder dan was verwacht en het marktaandeel van Jumbo is nu met 21 procent iets lager dan dat van vorig jaar.
Jumbo heeft vorig jaar een omzet behaald van ruim 11 miljard euro, een stijging van 7,3 procent en die stijging is dus wat minder dan die van andere supermarktketens.
Vorig jaar zei Ton van Veen al zich zorgen te maken over de winstmarge, mede een gevolg van de sterk oplopende kosten. Volgens de Jumbo-topman zal dat ook in 2024 het geval zijn, zeker ook door de oplopende personeelskosten.
Toch wil Jumbo de prijzen voor de A-merken niet verder verhogen en wil het concern nog meer inspelen op de behoefte aan koopjes, iets wat volgens Van Veen ook past in de geest van de vorig jaar overleden familie-topman Karel van Eerd.
Winkeldiefstallen
Dat Jumbo 1 procent van de omzet kwijtraakt aan winkeldiefstallen is volgens Van Veen in meerdere opzichten een kwalijke zaak. Niet alleen zou dat bedrag van ruim 100 miljoen beter besteed kunnen worden aan het verlagen van de boodschappenprijzen, maar ook hebben winkeldiefstallen vaak onveilige situaties voor het personeel tot gevolg. En dat vindt Jumbo minstens zo’n groot probleem.
Het concern gaat daarom extra maatregelen nemen, onder andere meer camera-toezicht, om juist dit probleem aan te pakken. Jumbo is al begonnen met het uittesten van nieuwe methodes om winkeldiefstal te voorkomen en zal daar dus sterker op gaan inzetten in de loop van dit jaar.