Jumbo: geen strafbare sponsoractiviteiten concern

VEGHEL – Jumbo heeft vandaag bij de presentatie van de jaarcijfers bekend gemaakt dat uit eigen intern onderzoek is gebleken dat er geen strafbare feiten zijn geconstateerd met betrekking tot de sponsoractiviteiten in de motorsport en autosport.

Zoals bekend is algemeen directeur Frits van Eerd tijdelijk teruggetreden bij Jumbo omdat hij betrokken is bij een onderzoek naar witwaspraktijken en mogelijk strafbare zaken met betrekking tot sponsoractiviteiten en autoverkopen. Hoewel Jumbo officieel niet bij dat onderzoek betrokken is, heeft het concern dus wel een eigen onderzoek ingesteld en daaruit is volgens de huidige topman Ton van Veen gebleken dat er geen strafbare feiten of onregelmatigheden zijn geconstateerd.

Bewogen jaar
Het is volgens Van Veen een uitermate bewogen jaar geweest voor Jumbo, niet alleen vanwege het onderzoek naar Frits van Eerd en diens terugtreden, maar ook vanwege het overlijden van Jumbo grondlegger en president commissaris Karel van Veen in december van vorig jaar. En natuurlijk heeft Jumbo ook te maken gekregen met alle gevolgen van de economische ontwikkelingen en de prijsstijgingen als gevolg van de oorlog in Oekraïne.

10 miljard
Desondanks heeft Jumbo een goed jaar achter de rug en is de omzet voor het eerst boven de 10 miljard uitgekomen; met 10,3 miljard is dat een stijging van 3,7 procent.
Volgens Jumbo is er sprake van een stabiele omzetgroei online en een sterke groei in het zakelijke segment.
Het marktaandeel van Jumbo in Nederland is met 22 % nagenoeg gelijk gebleven aan het jaar ervoor.
Jumbo is ook tevreden met het feit dat de omzet van La Place met 107 miljoen euro nagenoeg weer op het niveau ligt van voor de corona-periode.

Prijsstijgingen
Volgens Van Veen merkt Jumbo duidelijk dat steeds meer mensen als gevolg van de sterke prijsstijgingen moeite hebben om rond te komen: “Dat is zorgwekkend en daarom doen we er alles aan om prijsstijgingen te bedwingen en boodschappen doen voor iedereen toegankelijk te houden”, aldus de Jumbo topman die echter ook aangeeft niet te kunnen zeggen hoe het nu verder gaat met de prijsstijgingen. “Het is onoverkomelijk dat de huidige marktsituatie een opwaarts effect heeft op onze bedrijfskosten”, aldus Jumbo. Wel stelt Jumbo zelf genoegen te nemen met een lagere marge op de artikelen.

Duurzaamheid
Jumbo heeft nu in Nederland 685 winkels en ziet in België het aantal winkels groeien tot 27 nu.
In het jaarverslag stelt Jumbo verder veel aandacht te willen besteden aan ‘duurzaamheid’ en aan samenwerking met geselecteerde boeren en tuinders. Omdat de vraag naar verse producten blijft toenemen bouwt Jumbo in Nieuwegein aan een landelijk gemechaniseerd dsitributiecentrum voor ‘Houdbaar Vers’.

Bewogen jaar Jumbo Veghel
Fotograaf: archief OM