Jumbo gaat terug naar de basis

VEGHEL – Supermarktconcern Jumbo Food Groep heeft de halfjaarcijfers over de eerste helft van 2023 bekendgemaakt. De omzet steeg met 8,8% naar 5,96 miljard euro, onder meer door de toename van online aankopen. Toch scherpt Jumbo haar strategische koers aan en wil ze terug naar de basis van haar supermarktformule. De omzetgroei komt namelijk vooral door de prijsstijgingen als gevolg van de inflatie. Het concern gaat ervan uit dat de piek van prijsstijgingen achter de rug is, maar houdt nog wel rekening met aanhoudende kostenstijgingen door onder meer hogere lonen en huren.

De directie en de Raad van Commissarissen, onder aanvoering van de eveneens per maart aangetreden president-commissaris Colette Cloosterman-van Eerd, hebben daarom ingezet op een aanscherping van de strategische koers. CEO Ton van Veen: “We willen terugkeren naar de basis van onze formule, toen we de markt wisten te verrassen met een betaalbaar, ruim en relevant assortiment én de allerbeste service. We gaan ons veel meer focussen op ‘Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’: volledig gericht op en gebouwd rondom de wensen van de klant.”

Groei
Het marktaandeel van Jumbo Food Groep is het afgelopen half jaar gegroeid. In Nederland gebeurde dat mett 9,4% en dat ligt net onder het markgemiddelde. Het marktaandeel van Jumbo Food Groep in België is ook gegroeid. Daar werd 68% meer omzet gedraaid en kwam de omzet uit op 169 miljoen.
Foodserviceformule La Place heeft in de eerste zes maanden van 2023 geprofiteerd van toegenomen horecabestedingen en heeft een omzet van € 69 miljoen gerealiseerd. Dit is een stijging van 36% ten opzichte van vorig jaar.