Jumbo beëindigt samenwerking met Duitse inkoop-organisaties

VEGHEL – Jumbo stopt de samenwerking met de internationale inkooporganisaties Everest en Epic Partners voor de inkoop van A-merkproducten. Dat heeft het concern maandagmiddag bekend gemaakt.

 
Nog maar enkele jaren geleden werd de aansluiting bij Everest en Epic Partners aangekondigd als een belangrijke mogelijkheid om de winstgevendheid te verhogen en nog dit voorjaar noemde Ton van Veen, die toen nog de hoogste baas was bij Jumbo, de samenwerking ‘van levensbelang’.
Maar kort daarna werd bekend dat Ton van Veen stopte als CEO van Jumbo en enkele weken geleden maakt Jumbo bekend dat de van Lidl-afkomstige 47-jarige Deense Jesper Højer per 1 januari aantreedt als algemeen directeur.

 

Strategische koers
En nu maakt Jumbo dus bekend op dat moment ook de inkoop van A-produkten weer in eigen hand te zullen nemen.
“Hoewel de samenwerking ons absoluut waarde heeft gebracht, zien we de beëindiging ook als een positieve ontwikkeling. De samenwerking past niet langer bij de strategische koers van Jumbo.
Onze koers vraagt om meer ruimte om vanuit eigen kracht en in directe samenwerking met leveranciers – passend bij Jumbo als familiebedrijf – invulling te geven aan de inkoop van A-merken.
Met een sterke focus op de relatie en een toekomstgerichte samenwerking voor gezamenlijke groei”, aldus Jumbo.

 

Lege vakken
De samenwerking met Eeverest en Epic Partners zorgde er de afgelopen jaren regelmatig voor dat de schappen van bepaalde A-merken leeg bleven om de inkoop-organisatie het niet eens kon worden over de inkooptarieven.
De agressieve manier van onderhandelen die de lege schappen tot gevolg had, wordt nu kennelijk gezien als niet passend bij de waarden van een familie-bedrijf als Jumbo
Zelf zegt het concern bij monde van ad-interim topman Tom Heidman dat de samenwerking met Everest en Epic Jumbo wel in een gelijkwaardige inkooppositie heeft gebracht en dat Jumbo bovendien meer inzicht heeft gekregen in het internationale inkoop-speelveld.