Jenaplanschool Ieme groeit tegen de klippen op dankzij hecht team

VEGHEL - “Toen ik een basisschool voor mijn kind ging kiezen ben ik eerst op enkele scholen gaan kijken. Wat op mij de meeste indruk maakte was de warme ontvangst op Jenaplanschool De Ieme”, herinnert Yvanka Peters, moeder van twee leerlingen in groep 3 en groep 0 zich nog. “Het was op een hectische opa- en omadag, maar ik kreeg hier een soort thuisgevoel. Dat een school vooral kijkt naar mijn kind en haar persoonlijkheid vind ik enorm belangrijk.”

Samen met haar dochter Bo en teamleider Sanne Vulders vertellen zij wat typerend is voor hun school. Terwijl andere scholen nogal eens kampen met een leerlingenterugloop en leegstand, moest De Ieme in 2018 zelfs een leerlingenstop invoeren. De gebouwelijke uitbreiding van de school is inmiddels in volle gang. Onlangs bleek dat die snelle groei er toe leidde dat er tonnen extra uitgegeven moesten worden om alle leerlingen te kunnen huisvesten.

Bo Peters, een leerling uit groep 3, vindt het lastig om aan te geven wat de school zo leuk maakt. “Gewoon, de kring”, komt er na even denken uit. Sanne en Yvanka vullen aan dat elke dag begonnen wordt met een kring en dat er allerlei soorten kringen zijn. Het is de plek waar kinderen elkaar ontmoeten, lief en leed delen, uitleg wordt gegeven, plannen worden gemaakt en resultaten worden gevierd. Een basaal onderdeel van het Jenaplanonderwijs. Ook het vieren is essentieel: elkaar op een creatieve manier laten zien wat je hebt gedaan. Dat kan met een presentatie, een lied, een dans of bijvoorbeeld een toneelstukje.

Een onderwijsconcept dat in je vezels moet zitten

“Wij zetten als Jenaplanschool het sociale aspect centraal. Het leren samenwerken, het zorgen voor elkaar, voor de natuur en de wereld is onze rode draad”, licht teamleider Sanne toe. “Kinderen van verschillende leeftijden zitten bij elkaar en leerkrachten begeleiden drie jaar lang hun ontwikkeling. We bootsen een kleine samenleving na met alles wat daarbij hoort. We stimuleren de creativiteit van kinderen en denken ook graag buiten de lijntjes.

We werken schoolbreed aan thema’s en integreren alle vakken hierbij. Dit jaar hebben we een kunstproject van zes weken gehad. In het begin leidden kinderen hun ouders rond in een schoolmuseum met allemaal lege schilderijen. Er vonden allerlei activiteiten plaats en uiteindelijk werd het hele museum door de kinderen gevuld. Deze manier van werken vraagt veel ervaring en een hecht team. We laten de kinderen ontdekken wie ze zijn en waar ze naar toe willen. We hechten veel waarde aan een brede persoonlijkheidsontwikkeling. We doen dit al 30 jaar. Niet omdat het een hype is, maar uit persoonlijke overtuiging”.

Van 60 naar 245 leerlingen

De Ieme startte indertijd met een kleine groep leerlingen. “De school is nu veel groter”, zegt Yvanka, “maar nog steeds overheerst hier een geluk makend ons-kent-ons gevoel. Ik neem zelf deel aan een Regiegroep Ouderbetrokkenheid, waarin we mee mogen denken alles wat er op school gebeurd. Ik voel me echt gewaardeerd hierbij”.

Zo’n 60% van de leerlingen van komt van buiten de schoolwijk. Hun ouders maken dus een weloverwogen keuze en nemen de reisafstand of de schoolkeuze van hun buren voor lief. “We hebben ook moeilijkere perioden gehad”, vertelt Sanne. “Mensen waren wat wantrouwig tegen een ander schoolmodel. Maar toen we ze eenmaal binnen hadden hebben hun goede verhalen eigenlijk het werk gedaan. Ouders komen nu heel gemakkelijk hierheen en blijven dan ook vaak. De keerzijde was dat we in 2018 geen nieuwe kinderen meer konden plaatsen. De gemeente wilde oorspronkelijk dat wij lege lokalen op andere scholen gingen gebruiken, maar dat past totaal niet bij ons onderwijs. Gelukkig hebben we uiteindelijke een eigen uitbreiding voor elkaar gekregen. Het nieuwe schooljaar 2020-2021 kunnen we beschikken over een nieuwe speelzaal. In de oude speelzaal zijn er dan twee nieuwe groepslokalen bijgekomen.”

Naar een mooie toekomst

“Het is niet ons doel om te groeien, maar we willen wel dat ouders bij ons terecht kunnen voor ons Jenaplanonderwijs. We zijn heel blij als we straks weer met de hele school bij elkaar in één gebouw kunnen zitten. We gebruiken nu twee noodlokalen. We zijn trots op de synergie tussen de kinderen, hun ouders en ons team. We willen elkaar blijven vinden in het leren samenleven. Er zijn plannen tot meer samenwerking met andere basisscholen en het voortgezet onderwijs. Maar we willen vooral tevreden terugkijken en vieren wat we met elkaar hebben bereikt. Ook dat past bij onze school!”.

Yvanka, Bo en Sanne