“Geef onze zorgvragers een stevige stem”

SCHIJNDEL – Cliënten van onder meer woonzorgcentra hebben sinds 2020 meer te zeggen gekregen. Toen trad namelijk de nieuwe medezeggenschapswet Wmcz in werking. Kort samengevat betekent dit dat woonzorgcentra op alle afdelingen, locaties en overkoepelen een cliëntenraad moeten instellen. En deze raden hebben meer inspraak en zeggenschap. Een goede ontwikkeling, zo vinden cliënten én zorginstellingen. Toch is er één probleem: het is lastig om genoeg mensen te vinden die in de cliëntenraad willen zitten.

Ook bij Laverhof merken ze dat het niet eenvoudig is om voldoende kandidaten voor de cliëntenraden te vinden. Na 9 jaar moet de onafhankelijk voorzitter van de cliëntenraad stoppen.Voor haar wordt naarstig naar een opvolger gezocht.

‘Buitenstaanders’ welkom
“Een grote misvatting is dat in een cliëntenraad alleen cliënten of hun familieleden mogen zitten,” legt Maria Appeldoorn-van den Akker uit. “Ook ‘buitenstaanders’ zijn welkom, zolang zij maar een stevig stem zijn voor de cliëntenbelangen.” Die belangen worden op verschillende niveaus behartigd. “Natuurlijk wordt individueel met zorgvragers besproken wat zij willen. In cliëntenberaden kunnen zorgvragers en/of verwanten meepraten over hoe het op hun afdeling gaat. De cliëntenraden zorgen voor de medezeggenschap op de verschillende locaties van Laverhof. Op bestuursniveau is de centrale cliëntenraad de stem van zorgvragers. Laverhof geeft zorgvragers een belangrijke stem, maar dan moeten er dus wel voldoende mensen zijn die in de cliëntenraden deze stem willen vertegenwoordigen.”

Invloed
Cliënten hebben via de nieuwe wet meer zeggenschap en ook invloed gekregen. Een goede zaak, vindt Maria. “Het is heel boeiend om de stem van zorgvragers te vertegenwoordigen en via de medezeggenschap invloed uit te oefenen. Als lid van de cliëntenraad kun je heel direct en praktisch meepraten over de levenskwaliteit van cliënten. De cliëntenraden zijn een belangrijke voeding voor de centrale cliëntenraad. Wij ‘vertalen’ de signalen van deze raden naar het bestuur van Laverhof. Maar het geldt ook andersom: als centrale cliëntenraad informeren we de cliëntenraden over de onderwerpen op onze agenda. Ik vind het mooi en dankbaar vrijwilligerswerk, maar moet na 9 kaar en 3 termijnen het stokje overdragen.”

Constructief maar ook kritisch
Maria Appeldoorn vindt vooral de wisselwerking tussen de cliëntenraden en met het bestuur belangrijk. “Als cliëntenraad stellen we het perspectief van zorgvragers centraal. Met die bril op kijken we naar voorstellen van het management en brengen we ook actief zelf onderwerpen in. We werken constructief samen, maar zijn uiteraard ook kritisch.” Mooi en motiverend werk dus, lid zijn van de cliëntenraad. Maar veel mensen zijn bang dat het te veel tijd kost. “Dat valt enorm mee,” vertelt Maria. “Als onafhankelijk voorzitter is de tijdsinvestering wisselend; er zijn 9 tot 10 vergaderingen per jaar, er is vooraf een agendaoverleg en er zijn nog enkele incidentele bijeenkomsten. Onze ondersteuner, Ardi van Lier, heeft vanuit Laverhof 10 uur per week beschikbaar voor taken. Haar werk is goud waard, want zij verzorgt onder meer verslaglegging, voorbereiding van vergaderingen en weet veel van wet- en regelgeving inzake medezeggenschap van zorgvragers.”

Opvolger gezocht
Maria kijkt terug op een fijne en zinvolle periode. “Na drie termijnen moet ik stoppen en het stokje overdragen,” legt ze uit. “Daarom zijn we op zoek naar iemand die goed kan luisteren, verbinden en proactief met een eigen visie de medezeggenschap van zorgvragers centraal stelt. Wie die uitdaging aan wil gaan, kan rekenen op een boeiende vrijwiligersfunctie!” Datzelfde interessante en zinvolle vrijwilligerswerk geldt ook voor leden van de lokale cliëntenraden. Ook daar zijn nieuwe leden van harte welkom. Meer weten over de vacature voor onafhankelijk voorzitter van de centrale cliëntenraad of over deelname aan de overige cliëntenraden? Mail dan naar ccrlaverhof@laverhof.nl.


Maria Appeldoorn-van den Akker zoekt een opvolger.