Elde College blij met subsidie van 700.000 euro

MEIERIJSTAD – Het Elde College krijgt, samen met het Udens College, een subsidie van bijna zeven ton voor verdere samenwerking. Hiermee kan de demografische krimp van het aantal leerlingen worden opgevangen en de kwaliteit en efficiëntie worden vastgehouden en verder verbeterd. “Voor de leefbaarheid en werkgelegenheid in een dorp of regio zijn goede opleidingen essentieel”, zegt bestuurder Michel Dankers van het Elde College. “Daarom zijn we zo blij met de toekenning van dit bedrag.”

Woensdag 22 september werd het startschot gegeven voor een verkennend onderzoek naar voor- en nadelen bij samenwerking. De uitkomst staat nog helemaal open, maar de werkgroepen die allemaal betrokken zijn hebben er zin in. Zowel docenten, als ouders en leerlingen mogen hun zegje doen. Er wordt o.a. onderzoek gedaan naar de plaats en inrichting van praktijklokalen, leren en werken op locaties buiten school, kwaliteitszorg, het opleidingsaanbod, bijscholing van docenten en het leren van elkaar.

In maart/april worden de resultaten van het onderzoek gepresenteerd en wordt door alle betrokken partijen bepaald of, en zo ja, met welke projecten men verder aan de slag wil. Ook de Raden van Toezicht en de Medezeggenschapsraden moeten instemming geven. De subsidie wordt verdeeld over de komende vier jaren.

Michel Dankers, bestuurder Elde College

Grootste demografische krimp is voorbij

Michel Dankers: “Vanwege de demografische krimp zijn we in tien jaar tijd met ons leerlingaantal al gezakt van 2600 naar zo’n 1900 leerlingen. De grootste krimp van ruim 25% hebben we inmiddels achter ons. Volgens de prognosecijfers gaan we nog ongeveer 5% zakken. We lossen dat op door onder andere ons personeelsbestand aan te passen. Door efficiënter te werken besparen we kosten. Hierdoor kunnen we ons opleidingsaanbod op het hoge kwalitatieve peil houden. De Onderwijsinspectie heeft dat bevestigd door het Elde College de hoogste waardering (een ‘Goed’) te geven voor de kwaliteit van het onderwijs en de organisatie.”

Er lag al een goede basis voor samenwerking

Het Elde College en het Udens College zijn bestuurlijk eenpitters. Michel Dankers zegt dat er al een prima samenwerking bestond tussen beide scholen voor voortgezet onderwijs. Bijvoorbeeld op het gebied van de ondersteunende diensten die zijn samengebracht in een zogenaamd Shared Service Center waarbij ook het Christiaan Huygens College in Eindhoven is aangesloten.. Dit levert aanzienlijke kostenbesparingen op. Zo blijft er geld over om de kwaliteit en het aanbod van onderwijs gelijk te houden of nog verder te verbeteren.

Ook op onderwijsinhoud werkt men samen. Zo loopt er een groot project dat gericht is om het techniekonderwijs te versterken. “We bekijken wat we voor elkaar kunnen betekenen”, zegt Michel. “Hoe we elkaar kunnen aanvullen en hoe we de kwaliteit en het opleidingsaanbod kunnen versterken”.

Hoe staat de school ervoor na de covidperiode?

Michel zegt blij te zijn als corona niet meer zo’n grote impact heeft op het volgen van onderwijs. “Het is een hele intensieve periode geweest die op het persoonlijke vlak soms heftig is verlopen. Zowel bij leerlingen en ouders als medewerkers”.

Michel zegt dat de covidperiode ook creativiteit heeft versterkt en positieve processen op gang heeft gebracht. Digitale hulpmiddelen worden nu veel meer gebruikt. Sommige leerlingen bloeien daar zelfs van op. Theorielessen worden soms gegeven in een soort collegezaal waar ruimte is voor 50 leerlingen. Hierdoor kan een andere docent worden vrijgeroosterd voor de meer persoonlijke begeleiding of lesgeven in kleine groepen.

Maar duidelijk werd ook dat persoonlijk contact essentieel is voor kwalitatief goed onderwijs. “Wat we eigenlijk wel wisten, werd nu bewezen”, zegt Michel. “Contact tussen docenten en leerlingen is de basis van kwalitatief goed onderwijs. Met de extra financiële middelen kunnen we leerachterstanden wegwerken. Dat doen we onder andere door persoonlijke gesprekken, door bijlessen, huiswerkbegeleiding en de inzet van onderwijsassistentes.”

Landelijke leerlingkrimp sinds 2000

Sinds het begin van de eeuw zijn er steeds minder kinderen geboren en daalt dus ook het aantal leerlingen. Daardoor staat het onderwijs in diverse regio’s onder druk.
Minister Slob: “Het is hierdoor noodzakelijk dat schoolbesturen en hun scholen niet concurreren om de leerling, maar samenwerken om de krimp op te vangen. Zo voorkomen we dat middelbare scholen in krimpgebieden zomaar omvallen en de kwaliteit van onderwijs wordt aangetast. Alle leerlingen verdienen goed onderwijs op een redelijke afstand van huis, waar je ook woont.’’


Lesgeven in een kleine collegezaal schept extra leerkrachtinzet