“Dit wordt booming business”

MEIERIJSTAD - Een andere kijk op afval: dat is nodig om in 2050 een afvalloze gemeente te zijn. In vijf artikelen belichten we mensen en organisaties die daar nu al werk van maken. In deze laatste aflevering vertelt Ad Vogels van Het Goed hoe textiel een tweede leven krijgt.

Maar liefst 125 medewerkers zorgen bij het textielsorteercentrum van Het Goed in Schijndel dat er elk jaar 1,2 miljoen ton textiel verwerkt wordt. De grootste misvatting is dat al deze kleding te koop is in de winkels van het kringloopwarenhuis. “Zo’n 15% van de kleding heeft de A-kwaliteit die nodig is om in onze winkels verkocht te worden,” legt regiobedrijfsleider Ad Vogels. “10% van het textiel is niet bruikbaar. En 80% van het textiel vindt zijn weg naar andere markten.”

Denken in mogelijkheden

Die markten zijn door corona behoorlijk ingestort. Veel ingeleverd textiel van B-kwaliteit vindt zijn weg in de export. Maar vanwege corona zijn veel landsgrenzen dicht. Daardoor stortte deze markt vrijwel in. Niet leuk, maar voor Het Goed geen overkomelijk probleem. “Wij denken in mogelijkheden,” vat Ad Vogels samen. “Die mogelijkheden zijn soms klein, maar kunnen van daaruit groter worden. Zo maakten we eerst van oud textiel nieuwe tassen. Het naaiatelier in onze vestiging in Best was daarvoor een soort proeftuin. De tassen bleken populair en dus zijn we gaan onderzoeken hoe we daar meer werk van konden maken. Ons voornemen voor 2021 is glashelder en ambitieus: we willen oud textiel gebruiken om grootschalig 12 verschillende textielgrondstoffen te maken. Die wens komt voort uit het verlangen om bij Het Goed anders textiel te sorteren. We willen die 10% onbruikbaar textiel toch een tweede leven geven. Dat lukt al goed met wol en textiel, want dat laten we industrieel vervilten. Het is de grondstof voor onze vilten tassen die gretig aftrek vinden in onze winkels. Dit jaar willen we onder meer zorgen dat oude spijkerstof opnieuw verwerkt wordt tot denim. Want juist het maken van nieuwe denimstof is behoorlijk milieubelastend.” Overigens werkt Het Goed voor deze circulaire grondstoffen samen met gespecialiseerde bedrijven. “Van textielafval naar grondstof: dat wordt booming business,” voorspelt Ad Vogels. “Het besef dat we niet langer grondstoffen moeten uitputten en mensen moeten uitbuiten voor kleding maakt gelukkig heel snel opgang. Wij bieden een mooi alternatief dat 100% gerecycled en van goede kwaliteit is.”

Merkkleding

Milieu staat hoog in het vaandel bij Het Goed. Als kringloopwarenhuis worden spullen gerecycled, maar alleen als ze in goede staat zijn. “Het Goed heeft een grote rol gespeeld in een ander imago voor kringloopwinkels. We verkopen goede spullen in een aantrekkelijke winkel. Vroeger werd de kringloop gezien als ‘armoe’, maar nu ben je een trendsetter als je tweedehands koopt. Dat heeft vooral ook te maken met de jongere generatie die vaak bewuster bezig is met duurzaamheid en in dat opzicht ook een kritische consument is.” Ook ‘reguliere’ winkelketens merken dat consumenten steeds kritischer staan tegenover productiemethoden, duurzaamheid en herkomst van materialen. Reden binnenkort een bekende modeketen vintage kleding gaat verkopen die uit het textielsorteercentrum in Schijndel komt. “Daar zijn we uiteraard heel trots op,” vertelt Ad Vogels. “Het betekent dat onze mensen in staat zijn om de beste kwaliteit uit het ingeleverde textiel te sorteren. Maar het betekent ook dat we continuïteit in de aanvoer kunnen garanderen en dat we grote volumes kunnen hanteren. En het bevestigt onze overtuiging dat veel spullen uitstekend nog een ronde mee kunnen.” Sterker nog: Ad voorspelt dat binnen enkele jaren een derde van de kledingmarkt bestaat uit tweedehands kleding.

Aandacht voor mens en milieu

Meekunnen: dat woord is héél belangrijk bij Het Goed. De 125 medewerkers van het textielsorteercentrum hebben een afstand tot de arbeidsmarkt. Maar zonder hen zou het textielsorteercentrum nooit zo goed kunnen draaien. “Onze filosofie is heel duidelijk: in al onze activiteiten staat zorg voor mens en milieu centraal. In alles wat we ondernemen moet nadrukkelijk ook social return aanwezig zijn. Binnen Meierijstad bieden we zo werkgelegenheid aan mensen die anders aan de zijlijn blijven staan. Voor hen is dit werk véél meer dan een baan. Vergis je trouwens niet: deze medewerkers doen hun werk goed. Ze sorteren textiel uit, beoordelen wat in welke stroom gaat, voeren kleine reparaties uit en prijzen onder meer textiel dat in de winkels aangeboden wordt.” Overigens wil Ad Vogels ook de particulieren een pluim geven. “Mensen houden zich goed aan de spelregels voor het inleveren van textiel. Het merendeel is heel, schoon en van goede kwaliteit. Wat ook helpt is dat we bovengrondse inzamelcontainers hebben. Daardoor wordt het textiel minder vochtig en blijft het schoner. Fijn dat de gemeente Meierijstad hierin mee heeft gedacht.”

Verwijderingsbijdrage

Van afgedankt textiel naar nieuwe grondstof: dat is een interessante ontwikkeling. Het is ook een kostbare ontwikkeling. “De markt investeert volop in deze ontwikkelingen,” verklaart Ad Vogels. “Dat toont al aan hoeveel vertrouwen marktpartijen hebben in deze ontwikkeling. Maar het besef bij de particulier dat textiel apart ingeleverd moet worden kan nog groeien. Veel mensen weten niet dat naast kleding, ook woontextiel, beddengoed, keukentextiel, tassen, riemen en schoenen voor hergebruik geschikt zijn. En ook belangrijk: ook kapot textiel is welkom. Dat is de grondstof voor nieuw textiel.” En als het aan Het Goed ligt komen daar nog dekbedden en kussens bij. “Er is onderzoek gaande om deze materialen te gebruiken in de isolatie-industrie,” verduidelijkt Ad Vogels. “Maar dergelijk innovatief onderzoek is kostbaar. Daarom zou ik het geen gek idee vinden om op nieuwe kleding een kleine verwijderingsbijdrage te heffen. De opbrengst kan dan geïnvesteerd worden in verder onderzoek naar hergebruik van textiel.”