Distrifood: Albert Heijn 'wint' en Jumbo 'verliest' marktaandeel

VEGHEL – Albert Heijn was in 2022 de grootste ‘winnaar’ als het gaat ommarktaandelen in supermarkten in Nederland en Jumbo was de grootste ‘verliezer’.
Dat concludeert het vakblad Distrifood, dat zich baseert op onderzoek van de twee grootste onderzoeksbureau’s: IRI en NielsenIQ.
Albert Heijn boekte het grootste marktaandeel ooit wat mede kwam door overname van de Deen supermarkten en de uitbreiding van het aantal AH To Go vestigingen.
Aldi en Dekamarkt waren de nummers 2 en 3 op de lijst van winnaars en Boni, Dirk, Nettorama, Vomar en Plus-Coöp volgden daarna als ‘twijfelgevallen’.
En op de lijst van ‘verliezers’ prijkt Jumbo bovenaan.
Distrifood vindt het opvallend dat uit onderzoek blijkt dat consumenten zich in toenemende mate zorgen maken over de prijs-ontwikkelingen bij supermarkten, maar dat Albert Heijn daar toch minder onder lijkt te lijden dan Jumbo
“Met de Laagste Prijsgarantie en andere prijssignalen zou Jumbo in theorie moeten profiteren van de onrust onder de consumenten. Maar dat is dus niet zo”, aldus Distrifood.
Reactie
Jumbo zelf meldt desgevraagd in een reactie dat, zoals Distrifood ook al stelt in het artikel in ’t vakblad, dat onderzoeksbureau Nielsen de markt heeft geherdifinieerd en winkels bij tankstations heeft toegevoegd.
“Omdat Jumbo hier niet actief is, maar bijvoorbeeld Albert Heij wel, is de markt omvangrijker geworden (in aantal winkels) en het aandeel Jumbo in deze telling dus kleiner”, aldus Jumbo.