De Schijndelse sok komt terug

SCHIJNDEL - Op de hoogtijdagen werkten er 1100 mensen bij de Schijndelse sokkenfabriek Jansen de Wit. Het was de grootste sokkenfabriek van West-Europa, maar in 1985 sloten de deuren van de fabriek voorgoed. In 2022 komt de Schijndelse sok terug, maar dan in een modern jasje en op een kleinere schaal. Vanaf het eerste kwartaal zullen zes mensen bij Het Goed sokken maken van garen dat gemaakt is van kleding die Schijndelaren bij Het Goed ingeleverd hebben. Mirjam van Esch van politieke partij Hart bedacht dit plan.

In het project komen allerlei zaken terug die Hart belangrijk vindt: het versterken van de eigen identiteit van de verschillende kernen in Meierijstad, duurzaamheid, recycling en betekenisvolle arbeid voor mensen die minder makkelijk werk kunnen vinden of houden.

Mix and match
Mix and match is helemaal hot in de modewereld. Dan gaat het meestal om hoe de kleding eruitziet. De look van de Jansen de Wit-sok is nog onbekend, maar ‘ mix and match’ geldt wel voor het project en traject. Mirjam van Esch kwam op het idee om in Schijndel ingezameld textiel te verwerken tot garen om daar nieuwe kleding van te maken. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Sterker nog: het is nog heel ingewikkeld en lastig om van oud textiel nieuw garen te spinnen. Annemieke Koster van Enschede Textielstad is specialist op dit gebied. Zij hielp bij de technische ontwikkeling van het plan. WSD en Het Goed zagen ook heil in het idee van Mirjam van Esch, omdat in het project een goede macht gemaakt wordt tussen werk en mensen die minder makkelijk aan een baan komen. Stichting Bij Jet, die actief is in het vinden van werk voor Schijndelnaren, heeft beloofd op zoek te gaan naar mensen die de sokken kunnen maken.

Van betekenis
Het idee kwam dus van Hart, maar de uitvoering is volledig in handen van WSD, Het Goed en Bij Jet. Toch staat ‘de sok van Jansen de Wit’ symbool voor het verkiezingsprogramma ‘Van betekenis’ van Hart dat op maandag 13 september gelanceerd werd. Hart slaat de verkiezingsweg in met de slogan ‘We komen in de buurt’.

Mirjam van Esch toont de vezels waarvan de sokken gebreid gaan worden.