De Markt: gezelligheid en auto's zijn voor Rooienaren de trefwoorden

SINT-OEDENRODE – Gezelligheid en auto’s. Dat zijn de eerste woorden die opkomen bij inwoners van Sint-Oedenrode als ze aan de Markt denken. De Markt is de huiskamer van het dorp en in een huiskamer drink je een bak koffie of een borrel en je ontvangt er je vrienden. Maar het is ook een plek waar je makkelijk moet kunnen komen, bij voorkeur met de auto.

Dat blijkt uit alle reacties die mensen tijdens de Maand van Markt gaven. In de termen van de gemeente heet dat: reacties oogsten. Ze staan allemaal in een oogstboek dat woensdagavond voor het eerst is besproken door de gemeenteraad.

De gemeente Meierijstad wil de Markt van Sint-Oedenrode opnieuw inrichten. Iedereen mag daar over meedenken. Er werd een speciale Maand van de Markt georganiseerd om iedereen de kans te bieden een mening te geven.

Mis antwoord op grote vragen

De heer Lammers van ondernemersvereniging Natuurlijk! Sint-Oedenrode en lid van het kernteam dat nadenkt over de inrichting, was blij met de enorme respons. Maar hij vertelde de gemeenteraadsleden ook dat hij bedenkingen heeft. “Horeca staat voor de meeste mensen op nummer één. Maar ik mis twee belangrijke zaken. Bijvoorbeeld antwoord op de vraag wat nou uiteindelijk de functie van de Markt als geheel moet zijn. Ook mis ik in het oogstboek antwoord op de vraag hoe de nieuwe Markt straks aansluit op de omgeving, bijvoorbeeld het kerkplein of de wegen die erop uitkomen,” aldus Lammers.

Eén kan om het goed te doen

Hij benadrukte dat je maar één keer de kans krijgt om het goed te doen voor latere generaties. “Er is sprake van vergrijzing. Elke dorp heeft moeite jongeren vast te houden. Daarbij kan een goede inrichting van de Markt een middel in zijn. Bijvoorbeeld door een gebied te maken waar Rooise jongeren die in Utrecht studeren in het weekend graag met hun vrienden naar toe komen om een pilsje te drinken. En waarom ze later weer in Sint-Oedenrode willen gaan wonen,” aldus Lammers.

Landschapsarchitect Hanneke Toes (directeur TLU) vertelde hoe divers de meningen van de bevolking zijn. De één wil wel parkeren, de ander niet. De één wil meer ruimte voor voetgangers en fiets, de ander wil meer ruimte voor auto’s. De één wil meer terrassen, de ander minder. Toes: “Als mensen wordt gevraagd naar hun eerste reactie als ze aan de Markt denken, dan staan terrassen op één. We hebben een woordenwolk gemaakt en dan zie je dat de woorden gezelligheid en auto’s er uitspringen.”

Sfeer weekmarkt belangrijker dan boodschappen doen

Toch is dat volgens haar niet het enige dat telt. “Als je vraagt waar mensen over dromen dan blijven de horeca en de terrassen op nummer één staan. Maar je ziet ook dat in toekomst de beleving van de Markt en de weekmarkt zwaarder tellen dan boodschappen doen,” aldus Toes .

Wethouder Harry van Rooijen vertelde dat de grote vragen die Lammers stelde zeker aan de orde komen: “Het oogstboek is niet het eindplaatje. Uiteraard wordt meegewogen hoe je omgaat tussen botsende belangen als bijvoorbeeld parkeren en winkels. De vraag welke boom waar wordt geplant, is nog ver weg,” aldus Van Rooijen.

Laten zoals het is

Op basis van al die informatie en alles wat er nog komt zullen de gemeenteraadsleden uiteindelijk een oordeel moeten vellen en ook daar geldt zoveel hoofden, zoveel zinnen. Over één dingen waren ze het eens: de herinrichting van de Markt van Sint-Oedenrode mag geen project worden waarbij de kosten jaar na jaar hoger zijn dan er is begroot.

Will van Gerwen van Lokaal Meierijstad nam alvast een voorschot. “Waarom moet de Markt eigenlijk opnieuw ingericht worden. Ik hoor in Sint-Oedenrode bijna alleen maar mensen zeggen dat de Markt goed is zoals die is. Laten we het zo laten. Nu kent u alvast onze mening," aldus Van Gerwen.