Innovatieve leerlingen Elde College lichten hun deelname EurekaCup toe

SCHIJNDEL – Twee groepen leerlingen van het Elde College onderzochten een serieus en actueel probleem en werden uitgedaagd om met oplossingen te komen. In Amsterdam bijvoorbeeld zijn er zo’n zestienhonderd bruggen met achterstallig onderhoud. Het risico op instorten is reëel aanwezig. Wat denken de leerlingen dat er het best kan gebeuren?

Dit is een van de opdrachten waaraan gewerkt werd. Een andere groep leerlingen ontwierp plannen om aardgasloos te kunnen leven. Normaal gesproken worden de bedachte oplossingen gepresenteerd tijdens een bijeenkomst op de TU Eindhoven. Een deskundige jury kiest dan daar de winnaars van alle projecten. Door corona werden de presentaties nu online gegeven.

In een online Themabijeenkomst lichtten de leerlingen en hun docent Julie van Kraai toe hoe de wedstrijd is verlopen. Beide teams maakten kans op een finaleplaats.

Team Brugonderhoud: “We zijn eerst bij een brug in Amsterdam gaan kijken. We moesten de monumentale waarde behouden en de buitenkant moest gelijk blijven. We bedachten een ondersteunende constructie van buizen en driehoeken die aan de binnenkant geplaatst kan worden. De jury vond ons plan wel goed, maar miste bijvoorbeeld wel wat berekeningen. Het was leuk om te doen, omdat het echt anders is dan gewone lessen. We hebben geleerd dat er veel komt kijken bij ontwerpen en renoveren.”

Team Aardgasloos genieten: “We konden kiezen uit twee opdrachten en kozen voor aardgasloos genieten. We bedachten hoe we energie op kunnen wekken met sportapparaten. We maakten op school een klein model met een spoel en een magneet. Ook hebben we ons verdiept in zonnepanelen en een zonneboiler. De jury vond ons plan wel goed, maar miste berekeningen over hoeveel energie we op kunnen wekken. We hebben er wel veel van geleerd. We wisten eigenlijk nog niets van die apparaten en er komt ook wel heel veel bij kijken om energie op te wekken.”

De docente research en development Julie van Kraai vertelt dat ze ook volgend jaar weer meedoen aan de EurekaCup. Dit is een landelijke ontwerpwedstrijd met het doel leerlingen te enthousiasmeren voor wetenschap en techniek. Samen met bedrijven en overheidsinstellingen worden opdrachten ontwikkeld die zo realistisch mogelijk zijn. “Onze leerlingen leren door de deelname aan de EurekaCup de 21eeeuwse vaardigheden. Daarbij wordt creativiteit, ontwerptechniek, computervaardigheid en samenwerking gevraagd. Volgend jaar zijn we zeker weer van de partij en hopelijk loopt dan alles weer normaal”.