Onduidelijkheid over de ‘druppel’: wordt hoeveelheid afval geschat?

Onvrede over de druppel

(Door Margriet Bräuner)

MEIERIJSTAD – Er is onvrede en onduidelijkheid over het nieuwe afvalbeleid van de gemeente Meierijstad.

 

 

 

De levering van de “druppel” die inwoners van Meierijstad met ingang van 1 januari moeten gebruiken als ze afval willen storten is vertraagd. En het blijkt dat goed aanstampen van afval de kosten drukt.

Om afval aan te bieden in de milieustraten van Meierijstad hebben de inwoners  vanaf 1 januari 2019 “de druppel” nodig.

 

Vertraging
De gemeente is in december begonnen met de uitgifte van de druppels. De bezorging is uitbesteed aan een extern bedrijf. Op 7 januari meldt de gemeente op haar website dat om technische redenen de druppel nog niet kan worden gebruikt en betaald kan worden met de pin.  Dit proces loopt nog door tot en met 11 januari. Wethouder van Rooijen twittert dat de vertraging aan de “post” te wijten is.

De druppel wordt eenmalig gratis verstrekt. Bij verlies kunnen inwoners tegen betaling van vijfentwintig euro een nieuwe aanvragen bij de gemeente. Zonder druppel mag geen afval meer worden aangeboden.

Aanstampen
Behalve dat de uitlevering vertraagd is zijn er ook onduidelijkheden. Direct betalen wanneer iemand de milieustraat verlaat is er niet meer bij. Via de druppel worden de kosten bijgehouden en aan het einde van het jaar krijgt iedereen de afval gestort heeft de rekening via de aanslag  gemeentelijke belastingen.

De kosten worden berekend per kubieke meter en niet meer per kilogram. Dat is voor veel mensen een verrassing. De gemeente heeft dit gedaan omdat ze goede ervaringen heeft met het schatten van aangeboden afval in Schijndel. Inwoners van Meierijstad die geld willen besparen kunnen hun afval dus het best goed aanstampen, want dat scheelt volume.

Volgens de vele reacties op Twitter laat de communicatie daarover te wensen over.

You may also like...

%d bloggers liken dit: